Första uppgiften!

Eftersom Blogg.se inte låter dig lägga upp PDF-filer så hoppas jag att det duger med att jag skriver utsvaren här. Om inte så får du kontakta mig så mailar jag PDF-filen till dig! / Simon

Uppgift: Inl. 1 - Digital bildbehandling

Objektgrafik/vektorgrafik-
Objektgrafik eller vektorgrafik är kortsagt en typ av bild som du kan förstora hur många gånger som
helt utan att den blir pixlig eller sämre kvallite. Man avänder ofta Vektorgrafik när man gör
3D-modeller eller logotyper.

Pixelgrafik-
Pixelgrafik är vad vi brukar kalla ett vanligt foto. Alltså en bild uppbyggd av pixlar. Till skillnad från
vectorgrafik blir Pixelgrafik bilder suddiga och pixliga om du förstorar dom för mycket.

Kulörlägen-
Ett kulörläge är ett spektra med olika färger eller nyanser av färger. Det finns
lägen som bara rör sig mellan svart och vitt och det finns de som sträcker sig
mellan andra olika färger.

Upplösning-
Upplösning avgörs av hur många pixlar per centimeter en bild innehåller. Destofler pixlar per centimeter
desto skarpare och tydligare blir bilden.
Två av de formaten som man använder mest är psd och pdf.
Psd är ett format som man använder i Photoshop. Det är det bästa om man ska arbeta med att behandla
bilder.
Pdf kan både ha i sig pixlar och objektgrafik, är smidigt då alla typer av datorplattformar kan läsa upp
det.

Ord från andra

Skriv vad du vill:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0